Chociaż oleje są tłuszczami to nie musimy sobie ich żałować. W przeciwieństwie do smalcu czy słoniny, mają same zalety. Leczą, odmładzają, a nawet odchudzają. Każdy się od siebie różni i ma inne przeznaczenie, a co ważne- obróbkę termiczną! I choć pewnie na co dzień w Twojej kuchni króluje olej Kujawski i oliwa Monini, to może odpowiedni moment aby urozmaicić swoje dania. Sprawdź moje propozycje.

Lniany

To jeden z najzdrowszych olejów. Zawiera rekordową, bo aż 50% ilość kwasów omega-3. 

Regeneruje błony śluzowe, wzmacnia serce, jest podstawą słynnej diety dr Budwig. Leczy trądzik, również różowaty. Działa przeciwzapalnie i antybakteryjnie. Należy go używać wyłącznie na zimno.

Najlepiej smakuje zmiksowany z twarogiem naturalnym lub jogurtem. Pasuje też do śledzików i majonezu.

Rzepakowy

Zawiera kwasy tłuszczowe omega – 3 i omega – 6, dużo witaminy E, steroli roślinnych, których nie ma w oleju słonecznikowym, lnianym, z pestek winogron czy oliwie. Łatwo go odsączyć po smażeniu, dzięki temu danie jest mniej kaloryczne. Już dwie łyżki stołowe dziennie pomagają obniżyć poziom cholesterolu i zmniejszyć ryzyko zawału serca. Ogranicza również ryzyko nowotworów: piersi, prostaty, jelita grubego. Działa również nawilżająco na każdy rodzaj skóry. Są idealnym dodatkiem do peelingów solnych i cukrowych.

To uniwersalny olej.

Nadaje się do smażenia, gotowania, sosów. Jest tani, ogólniedostępny i wysoko wartościowy.

Z pestek winogron

Olej ten zapobiega miażdżycy. Służy bardzo dobrze osobom ze słabą krzepliwością krwi. Jest idealny w dziedzinie urody dla osób z cerą tłustą i mieszaną. Dobrze się wchłania, tonizuje, napina skórę. Idealny do masażu z olejkami eterycznymi. Można go używać w kuchni na zimno i do smażenia. Jest neutralny i nie zmienia smaku potraw.

Olej kokosowy

Wartościowy jest tylko ten tłoczony na zimno. Zawiera wyjątkowe dobre tłuszcze – MCT, które wspierają odchudzanie i pomagają spalić kalorie. Wmasowywany w skórę wspomaga redukcję cellulitu. Jest też doskonałym zamiennikiem masła. Idealny do smażenia naleśników.

Słonecznikowy

Ma łagodny smak i więcej cennej witaminy E niż oliwa. Wspomaga przemianę materii. Łagodzi problemy związane z funkcjonowaniem przewodu pokarmowego. Zalecany dla chorych na łuszczycę i inne problemy dermatologiczne. Dla urody jest bardzo dobrym dodatkiem kremów i maseczek. Niestety olej słonecznikowy nie nadaje się do smażenia. Polecany jest do surówek, sałatek, dressingów i majonezu.

oleje na zdrowie i urodę

Oliwa

Najbardziej wartościową uzyskuje się z tłoczenia dojrzałych owoców tzw. extra virgin. Wzmacnia układ krążenia, stawy, zmniejsza ryzyko nowotworów, chroni przed astmą, alergicznym zapaleniem błony śluzowej nosa. Hamuje nawet aktywność genów otyłości. Jest idealna szczególnie dla cery suchej i dojrzałej. Odżywia, spłyca zmarszczki. Można nią wzbogacać kremy na noc, maseczki do włosów i kremy do rąk. Nie nadaje się do smażenia, jest idealna do sałatek. Można ją stosować do potraw duszonych.

Tak cudowne bogactwo olejów i ich udowodnione działanie dla zdrowia i piękna daje nam świetną zachętę do zdrowego odżywiania i dbania o piękno. Oleje są rownież niezastąpione w pielęgnacji włosów.

guest
2 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Aleksandra
Aleksandra
10 miesięcy temu

Świetne materjały

Ola
Admin
Ola
10 miesięcy temu
Reply to  Aleksandra

dzięki Ola, zostań z nami na dłużej, dopiero się rozkręcamy 🙂