Przedłużający się okres niskich temperatur nie sprzyja przestawieniu się z zimowego letargu do bardziej dynamicznego życia w okresie wiosennym.

Pomocne będą witaminy, których właśnie w tym okresie tak wiele nam brakuje. Dłuższy dzień, to dla nas dłuższe codzienne funkcjonowanie oraz krótszy sen. W tym właśnie okresie niedobór witamin może mieć dla nas bardzo złe konsekwencje. Spowolnienie procesów metabolicznych i kiepska kondycja zdecydowanie negatywnie wpłynie na nasz nastrój i samopoczucie. 

Jakie witamy są nam zatem potrzebne właśnie w tym okresie?

Witaminy- witamina A. 

Niedobór tej witaminy będzie objawiał się matowieniem włosów oraz łamaniem paznokci. Dodatkowo, długotrwały niedobór witaminy A może prowadzić do chorób górnych dróg oddechowych. Ponadto zimowa dieta jest uboga w warzywa i owoce czerwone i żółte, co powoduje braki zapasów beta karotenu, czyli prowitaminy A.

Witaminę A znajdziemy w szpinaku, sałacie, brokułach, marchewce, czerwonej papryce, pomidorach, pomarańczach. Przyswajanie witaminy A przez organizm zwiększają inne witaminy (B, C, D i E), a także niektóre pierwiastki (wapń, fosfor i cynk). Kofeina, nikotyna i alkohol znacznie zmniejszają jej wchłanianie.

Dużym problemem jest także niedobór światła, mniejsza ilość światła dziennego oznacza niedobór serotoniny, który prowadzi do pogarszania samopoczucia oraz niedoboru witamin D, szczególnie witaminy D3

Aby dosotoswać odpowiednią dawkę należy wykonać badanie krwii, w którym zbadamy aktualny poziom.

Jeśli cierpimy na apatię, zmęczenie lub rozdrażnienie, to bardzo prawdopodobne, że mamy spore niedobory kwasu foliowego, który występuje praktycznie we wszystkich zielonych warzywach.

Przechowywanie warzyw przez długi okres i w warunkach zapewniających ich świeżość, znacząco wpływa na ich zawartość witamin i minerałów. 

Podczas przechowywania w lodówce, tracą najwięcej owoce i warzywa zawierające witaminę C. 

witaminy

witaminy

Co innego mrożenie warzyw! Zdecydowanie polecam tę metodę.

Podczas zamrożenia, warzywa zachowują zdecydowaną większość witamin i są w pełni wartościowe.

Niedoborów witamin nie należy lekceważyć. Aby zapobiegać niedoborom, należy urozmaicać diety w okresie zimowo-wiosennym. Można wspomóc się suplementacją jednak tylko prawidłowa i starannie dobrana dieta zagwarantuje prawidłowy rozwój naszego organizmu.

Może dobrym rozwiązaniem będzie konsultacja dietetyczna, gdzie nie tylko dowiemy się co jeść, aby uzupełnić niedobory witamin, ale również dzięki indywidualnej diecie zrzucimy kilka kilogramów?

A już dzisiaj możesz zacząć od prostych zmian.

Zafunduj dla swojego zdrowia codzienną porcję witamin prosto z natury, pijąc zielony koktajl:

Dolewamy wodę. Wszystko razem blendujemy i gotowe !

Smacznego i zdrowego !

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments